Hekking NVM Makelaars gebruikt cookies om de website naar behoren te laten werken, om functies voor social media te bieden en om onze website te analyseren. Op onze website kun je ons Cookiebeleid en AVG & Privacybeleid vinden.

De taak van de notaris bij verkoop woning

dienst

Blog home

De taak van de notaris bij de verkoop van een woning

Bij de verkoop van een woning komen een aantal stappen kijken. Nadat de kopende partij het koopcontract heeft getekend en de bedenktijd is verstreken, is het eigendom nog niet in handen van de kopende partij. De woning dient eerst officieel te worden overgedragen. Hiervoor is een notaris nodig. De notaris verricht een hoop werkzaamheden voordat de transactie volledig is afgerond. De meeste werkzaamheden gebeuren achter de schermen, waardoor u zich op de overdracht van de woning kan focussen.

De werkzaamheden van de notaris

De werkzaamheden van de notaris bij de verkoop van een woning bestaan uit verschillende onderdelen. Alle juridische zaken die spelen rond de overdracht van een woning worden door de notaris geregeld. Doordat de notaris in zijn functie volledig onafhankelijk is, wordt er bij de overdracht gekeken naar de belangen van zowel de kopende als de verkopende partij.

Een onderdeel van deze werkzaamheden is het onderzoeken van de overdracht. Hierbij wordt er gekeken naar de achtergrond van de kopende en verkopende partij, naar de woning zelf, de eventuele hypotheek en naar de situatie in de betreffende gemeente. Indien één van deze zaken niet in orde blijkt te zijn, zal de notaris hier werk van maken.

Het opstellen van de aktes

Ook worden de aktes door de notaris verzorgd. Omdat elke overdracht uniek is, is het opstellen van een akte maatwerk. Op het eerste oog lijken aktes vaak op elkaar, dit komt doordat er in een akte de juiste begrippen en omschrijvingen nodig zijn. Ook maakt een herkenbare opzet van de akte het mogelijk om een controle makkelijk uit te voeren. Dankzij de opzet worden er minder snel fouten gemaakt.

Bij de overdracht van de woning worden de leverings- en hypotheekakte getekend. Zowel u als verkoper en de notaris tekenen de leveringsakte. De hypotheekakte hoeft u zelf niet te tekenen, dit wordt door de bank en de notaris gedaan. Vervolgens worden de aktes geregistreerd in de openbare registers van het Kadaster. Ook deze handeling wordt door de notaris verzorgd.

Stel ons een vraag

De financiële zaken

Naast de juridische zaken, is de notaris ook actief aan de financiële kant. De rol van de notaris is onpartijdig, waardoor de notaris een ideale tussenpersoon is voor de financiële zaken. Zo zorgt de notaris voor een eerlijke overdracht, waarbij de koper de woning krijgt en de u de koopsom gelijktijdig ontvangt.

 
 

 


Interesse of toch een vraag?

Stuur ons een bericht en wij zullen zo snel mogelijk reageren.

Uw bericht is naar ons verzonden. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Er is iets mis gegaan met het versturen van het formulier.
Controleer of u alle velden (goed) heeft ingevoerd en probeer het nog een keer.

recaptcha
reCAPTCHA
PrivacyTerms